Nieuws

Luuk en Koen kunnen eindelijk op de fiets naar school

Onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in Apeldoorn. 


Luuk en Koen kijken hun ogen uit op het schoolplein van PCBO De Regenboog Osseveld in Apeldoorn. Het is hun eerste kennismaking met hun nieuwe school waar ze na de zomervakantie naartoe gaan. In plaats van elke dag met het busje naar Arnhem kunnen ze in augustus met de fiets naar school. 

Koen en Luuk bouwen in hun nieuwe school PCBO De Regenboog Osseveld. FOTO Jeroen Taalman












Luuk en Koen (4 jaar) hebben een taalontwikkelingsstoornis (TOS); daarbij wordt taal niet goed verwerkt in de hersenen. Daarom volgen ze speciaal onderwijs in Arnhem. PCBO De Regenboog Osseveld en Kentalis, een landelijke zorg- en onderwijsorganisatie voor onder anderen kinderen met TOS, maken vanaf nu onderwijs voor Luuk en Koen in Apeldoorn mogelijk. Na de zomer start Kentalis op PCBO De Regenboog Osseveld aan De Keerkring onderwijs voor kinderen met TOS. Een zogeheten school-in-school constructie. Uniek in Apeldoorn, omdat TOS-leerlingen nu naar Arnhem of Zwolle moeten voor onderwijs. Met ingang van het schooljaar 2018 – 2019 start er in het gebouw van PCBO De Regenboog Osseveld een groep van tien à elf kinderen, die dan, net als hun vriendjes uit de buurt, dicht bij huis onderwijs krijgen.

School-in-school 

Koen en Luuk, een tweeling van 4 jaar, zijn gezellige vrolijke kleuters. Hun ouders, Jos en Petra, wonende in Apeldoorn, vertellen hoe verheugd ze zijn op de komst van deze school-in-school constructie in Apeldoorn. Petra: “Dit maakt contact met school vele malen makkelijker. Niet meer elke dag om 7.45 uur met een busje naar Arnhem vanuit de Maten, maar gewoon zelf op de fiets naar school, het schoolplein op en contact hebben met de leerkracht. Een hele verbetering waar we naar uit kijken.”  

Zoektocht naar goed onderwijs 

De tweeling werd bij 30 weken geboren en vanaf dat moment zijn Jos en Petra voortdurend in contact met specialisten. De jongens werden veel getest in hun jonge jaren; door artsen, audiologen en andere specialisten. Koen en Luuk hebben een achterstand van tien weken in te halen en dat gaat, maar wel wat langzamer. Dit betekent dat zij later gingen lopen en praten doen zij vanaf hun vierde levensjaar. Dit praten gaat eerst nog brabbelend. Het is lastig te herleiden wat ze echt zeggen.  

Om hun taalontwikkeling te stimuleren is het advies dat ze op driejarige leeftijd naar voorschoolse en vroegschoolse (VVE) peuterspeelzaal te gaan. Daarnaast krijgen de jongens logopedie.  

Bij de start op een reguliere basisschool blijkt dat de jongens zich minder prettig voelen. Ze kunnen zich moeilijk uiten, maken minder makkelijk contact met andere kinderen en school is daarom ook minder leuk. De jongens hebben meer aandacht nodig van de leerkracht dan dat de school kan bieden. Samen met de school wordt besloten dat een andere vorm van onderwijs beter bij ze zou passen en na vijf maanden gaan ze naar de Kentalis Dr. P.C. M. Bosschool in Arnhem. Vader Jos vertelt: “Het onderwijs bij Kentalis doet hen heel goed. Ze zijn losser geworden, praten meer en ontwikkelen zich beter maar het zijn wel lange dagen voor de jongens. Rond vier uur ‘s middags komen ze thuis en zijn ze vaak in slaap gevallen in het busje omdat het een vermoeiende dag was. Begrijpelijk.”  

Verbinding 

Het speciaal onderwijs van Kentalis biedt meer begeleiding van het kind op gebied van taal. Een leraar, ondersteuning en logopedist zijn intensief bezig met de kinderen in een kleinere, geborgen en veilige omgeving. De hoop en verwachting is dat de leerlingen met die begeleiding zich in hun eigen sociale omgeving goed zullen ontwikkelen. Kentalis zoekt dan ook de samenwerking met het regulier onderwijs en richt zich op doorstroming van leerlingen naar het regulier onderwijs. Onder het motto ‘regulier waar het kan, speciaal waar het moet’. Apeldoorn kent deze vorm van onderwijs nog niet voor kinderen met TOS.  

De gemeente heeft samen met PCBO Apeldoorn en Kentalis verkend of dit mogelijk is. De samenwerking is goed voorgesproken. Wat betekent dit voor beide scholen? Past dit? Voor ouders en, niet onbelangrijk, voor de kinderen? Alle partijen zijn het er over eens dat er meer voordelen zijn aan deze samenwerking. Zeker voor de kinderen. Na de zomervakantie start er een groep en wordt er stapsgewijs gekeken waar en wanneer samengewerkt kan worden om passend onderwijs voor kinderen met TOS te bieden. De intentie is om in Apeldoorn op PCBO De Regenboog Osseveld speciaal onderwijs te gaan bieden tot en met groep 4. 

“En dat past mooi bij De Regenboog als kleurrijke school waar verbinding, we elkaar helpen en samenwerken belangrijk vinden”, vertelt Irmke Fuite, moeder van vier kinderen die op De Regenboog Osseveld zitten. Als betrokken ouder begrijpt zij goed dat dit straks voor Jos en Petra betekent dat zij zelf meer contact met ouders kunnen hebben, op het schoolplein kunnen staan en hun kinderen vriendjes kunnen maken. In hun eigen klas, maar ook met kinderen van de school. “Het is mooi als straks de kinderen samen op het plein kunnen spelen, samen activiteiten doen en van elkaar leren”.  

Meer informatie over PCBO, klik hier. Meer over Kentalis, klik hier.

 

 

Prinses Juliana ontvangt als 1e school in Nederland certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0

PCBO Prinses Juliana ontving afgelopen week als 1e school in Nederland opnieuw het certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0. Het certificaat dat aangeeft dat school, ouders en kinderen optimaal samenwerken voor de beste ontwikkeling van de kinderen.  

Het behalen van het certificaat is mooi, maar vooral in de praktijk levert het veel op. Martin Kooijmans, directeur van de school, vertelt. “Doordat wij, ouders, kind en leerkracht gelijkwaardig werken, voeren wij continu de dialoog tijdens de zoektocht naar het beste voor het kind. Wij hebben veel aan elkaar. Wij, als school, hebben ouders echt nodig en zij ons. 'Lastige' ouders kennen wij dan ook niet, wel ouders die emotioneel betrokken zijn op hun kind. Communicatie is in de relatie tussen ouders, kind en leerkracht, heel belangrijk. Wij, de school, moeten zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. De betekenis van die communicatie zien we in de respons die we krijgen. Wordt er aan ‘het hek’ anders gesproken dan in school, dan doen wij iets verkeerd”. 

Samen verantwoordelijk

Ouderbetrokkenheid 3.0 is een concept dat school en ouders helpt om samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Het is het antwoord op een veranderde samenleving en de soms haperende communicatie tussen school en ouders. Ouders, leerlingen, leerkrachten en directeur spraken met Liberaux adviesbureau, in opdracht van het CPS in maart en april over hoe zij samenwerken en waarom dat zo goed gaat. In die gesprekken werden voorbeelden gegeven van die goede samenwerking. Bijvoorbeeld het schrijven van een brief door ouders en de leerkracht van een kind naar de andere ouders van die klas. In die brief werd aangegeven waarom dat kind soms zo reageerde. Dat leverde heel veel begrip en waardering op. Of een ouder heeft thuis een succes behaald en deelt dat met school. Of het feit dat er elke ochtend koffie/thee klaar staat voor ouders, waardoor we met elkaar geen drempel ervaren.

De school blijft zich ontwikkelen op dit gebied. Het lijkt een goed idee om nieuwe ouders te koppelen aan een al aanwezige ouder. Dat staat voor het komend schooljaar gepland.

alt

 

Jaarverslag 2017 is uit!

Ons jaarverslag is uit! 2017 sluiten we goed af. We kijken terug op een mooi jaar waarin we met diverse partijen hebben samengewerkt om ons onderwijs te verbeteren. Lees ons jaarverslag hier

Feiten en cijfers 2017

Geen zin om het dikke jaarverslag door te spitten maar wil je wel wat feiten en cijfers te lezen over onze organisatie? Lees dan ons jaar in ’t kort. Kijk onder andere waar wij in Apeldoorn zitten, lees wat wij doen aan duurzaamheid, wie onze medewerkers zijn, aan hoeveel kinderen wij les geven, enzovoort. Een mooi inkijkje in PCBO Apeldoorn. 

 

 
balk_oranje.jpg