“Naast lezen, rekenen en taal zijn de creatieve vakken een essentieel onderdeel van het onderwijs.”

  1. Home
  2. Nieuws
  3. collega Ronkje over haar werk als Interne Cultuurcoördinator van Gigant

“Naast lezen, rekenen en taal zijn de creatieve vakken een essentieel onderdeel van het onderwijs.”

Interne Cultuurcoördinator Ronkje Berkhof over haar rol binnen De Ploeg

Ook de komende twee jaren gaat het onderwijsbureau van Gigant, Cultuurwijzer, weer een prachtig menu verzorgen op de basisscholen in Apeldoorn waarin alle kunst- en cultuurdiciplines zijn vertegenwoordigd. De uitvoering is in handen van de culturele partners uit Apeldoorn en omgeving. Om dat tot een extra succes te maken zijn er door Gigant op alle scholen Interne Cultuurcoördinatoren opgeleid om cultuuronderwijs te borgen binnen elke school. Onze collega Ronkje Berkhof - Voogt van PCBO De Ploeg is een van die Cultuurcoördinatoren: “Mijn passie voor creativiteit wil ik graag uitdragen in de school, kinderen hier ook enthousiast voor maken en dat zij hun eigen talent en creativiteit ontdekken.”  

Ronkje, jij draagt nu de titel ‘Interne Cultuurcoördinator (ICC’er)'. Wat houdt dat in? 

Ronkje: “Mijn rol binnen het team is dat we met cultuur aan de slag gaan. En dat we de doelen die we op dit vlak gesteld hebben, gaan halen. Dit betekent bijvoorbeeld dat ik kijk welke culturele aanbieders er goed passen bij ons onderwijs, zodat we gebruik maken van professionals op dit gebied. Ik organiseer culturele uitjes voor de school of breng leerkrachten in contact met culturele aanbieders. Ook werk ik nauw samen met Anja Fasen van Gigant. Zij denkt graag mee over mogelijkheden voor je school. Zij kent veel mensen die jij als ICC'er weer in kunt zetten. 

Je bent door Gigant opgeleid tot ICC’er. Wat hield deze opleiding in? 

“Anja Fasen en Suzan Nieberg gaven ons een heel gevarieerd lesprogramma waarin je veel culturele aanbieders in Apeldoorn leert kennen. In die zoektocht stond je stil bij waar je eigen hart sneller van gaat kloppen als het gaat om cultuur en wat op dit gebied past bij jouw school. Ik schreef bijvoorbeeld een Cultuurplan voor onze school. We stonden stil bij welke mogelijkheden je binnen cultuur hebt op school en welke weg je met het team wilt inslaan. Ik leerde ook meer over de financiën: welke potjes kun je waarvoor aanspreken? Bijvoorbeeld als je een kunstenaar wilt inhuren of workshops dans, zang en drama wilt laten verzorgen. Als teamuitje zijn we naar Kröller-Müller geweest om meer uitleg te krijgen over lespakketten om zo inzicht te krijgen in wat bij ons onderwijs zou kunnen passen.”  

"Ik leerde ook meer over de financiën: welke potjes kun je waarvoor aanspreken?" 


Wat betekent deze rol voor je dagelijkse werkzaamheden op school?
 

Nu doe ik deze functie naast mijn lesgevende taken samen met mijn collega Esther van Bussel. Vanaf februari krijg ik meer ambulante tijd en dan kan ik mijn Cultuurplan gaan uitrollen in de school!  

Onze collega Ronkje

Waarom ben je Cultuurcoördinator geworden? Wat sprak je aan?  

Ik houd zelf heel erg van zingen en toneelspelen. Deze passie wil ik graag uitdragen in de school. Ik hoop dat kinderen door hun kennismaking met cultuur op zoek gaan naar hun eigen talenten en creativiteit op dit vlak. Ik geloof dat naast lezen, rekenen en taal de creatieve vakken een essentieel onderdeel zijn van het onderwijs.” 

Hoe ga jij/hoe gaan jullie dit integreren in het onderwijs op De Ploeg? 

Op PCBO De Ploeg werken we, met een fijn en enthousiast team, in de middagen met IPC. Dit houdt in dat we een aantal weken aan één bepaald thema werken waar ook de creatieve vakken in meegenomen worden. Soms staat dans meer centraal, soms voeding en koken, een andere keer weer kunst. Ik wil kijken hoe we bij een aantal thema's culturele aanbieders kunnen betrekken en talenten van leerkrachten in kunnen zetten. Als dans centraal staat huren we iemand in om een workshop te geven of zetten we een leerkracht in die dit graag doet. Zo slaan we geen activiteiten over, maar zoeken we naar oplossingen zodat elk thema goed uit de verf komt en ieder kind van onze school in aanraking komt met alle facetten van de creatieve vakken. Het procesgericht werken staat hierin voorop. Het gaat in deze vakken om het leerproces en niet zozeer om het eindresultaat. Wanneer leerkrachten en kinderen vol enthousiasme werken aan een thema gaat het echt leven. Daar wil ik mijn steentje graag aan bij dragen!”  

"Het procesgericht werken staat hierin voorop. Het gaat in deze vakken om het leerproces en niet zozeer om het eindresultaat." 


Lees meer
 

Meer weten over over de training tot ICC’er? Lees hier meer. Je leest hier meer over de culturele plannen van Gigant met de basisscholen in Apeldoorn. Kennismaken met PCBO De Ploeg? Bekijk hier hun website. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel