“Samen maar toch op eigen niveau werken en nieuwe dingen ontdekken in I-Space”

  1. Home
  2. Nieuws
  3. De eerste klassen naar I-Space

“Samen maar toch op eigen niveau werken en nieuwe dingen ontdekken in I-Space”

De eerste klassen naar I-Space

Waarschijnlijk heb je al wel gelezen over I-Space. Een soort ICT-lab op onze PCBO Koningin Julianaschool waar kinderen uit het basisonderwijs kennis kunnen maken met de nieuwste technieken zoals programmeren, robotica, 3D-printen en veel meer. En een plek waar leerkrachten ervaren hoe ICT hun onderwijs kan ondersteunen. Inmiddels zijn de eerste klassen op bezoek geweest bij I-Space. Zo ook groep 6 van PCBO De Wegwijzer. Melvin, LIO-leerkracht van deze groep, vertelt over het bezoek.

Hoe zag de ochtend er uit?

Melvin: “De kinderen deden in circuitvorm zes opdrachten. Zo moesten ze een route lopen met de Beebot, een logo in 3D ontwerpen op de I-pad en een auto met een stift erin zo programmeren dat ze een figuur konden tekenen. Ook was er een spel met een camera waarbij je met blokken moest aangeven wat camera moest doen, moesten ze een kubus vouwen en vervolgens de verschillende zijden met een I-Pad bekijken om een filmpje of opdracht te kunnen zien en programmeren met Microbits. De kinderen hadden het echt heel erg naar hun zin!”

Welke toegevoegde waarde heeft I-Space voor kinderen volgens jou?

Melvin: “Alle kinderen vonden het leuk. Ze hadden echt het idee dat ze aan het leren waren. Ze kwamen steeds enthousiast naar me toe om te laten zien wat ze hadden ontdekt of gedaan. Ik merkte dat ze anders naar de opdrachten gingen kijken. Ze moesten bijvoorbeeld vooruitdenken maar deden tegelijkertijd ook dingen die ze nog nooit hadden gedaan. Ik zag dat er een wereld voor ze open ging. En dat ze vervolgens ook constateerden dat ze die dingen dus zelf al kunnen of kunnen leren.” >>

Hoe draagt I-Space bij aan jouw onderwijs aan deze klas?

>> Melvin: “Wat me opviel dat de kinderen heel verschillend waren in welke opdracht ze het leukst vonden. Ieder kind kon in een opdracht z’n ei wel kwijt. Ondanks dat de opdrachten allemaal hetzelfde waren, was dat wat ze leerden direct gedifferentieerd. Zo kon elk kind op z’n eigen niveau en manier toch aan deelnemen aan elke opdracht. Wat ik bijzonder vond dat de kinderen ook goed konden verwoorden wat bij ze paste. Doordat ze de opdrachten zelf deden, kregen ze bewust kijk op hun eigen leerproces.”

En wat heeft I-Space jou als leerkracht gebracht?

Melvin: “Ik heb het ervaren als een reminder. Tijdens m’n studie hebben we het wel over deze ICT-toepassingen gehad, maar het is goed er even aan herinnerd te worden. Daarnaast kan ik mijn ervaringen delen met mijn team en is dit misschien betekenisvolle input voor het ICT-plan wat we nu aan het maken zijn voor PCBO De Wegwijzer.”

Meer weten?

Al eerder deelden we mooie verhalen over de toegevoegde waarde van I-Space met je. Lees bijvoorbeeld eens:

Of zoek contact met een van de wijk-ICT'ers van PCBO Apeldoorn. Ze vertellen je graag meer: ispace@pcboapeldoorn.nl. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel