Een sfeer van avontuur en ontdekken: dat is PC Jenaplanschool De Ontdekking!

  1. Een sfeer van avontuur en ontdekken: dat is PC Jenaplanschool De Ontdekking!

Een sfeer van avontuur en ontdekken: dat is PC Jenaplanschool De Ontdekking!

Schoolconcept Jenaplan verder uitgelegd

In onze organisatie zie je een grote variatie aan scholen terug. Dit verschil zit hem in uiterlijke kenmerken als schoolgebouw, locatie, schoolgrootte, maar ook het schoolconcept bijvoorbeeld. Naast het mooie reguliere onderwijs dat veel van onze scholen bieden, hebben we ook een aantal vernieuwingsscholen. Denk aan Montessori, Dalton, Jenaplan of Ontwikkelings-, Ervarings- en Programmagericht onderwijs. Elk concept heeft andere focus en vraagt andere skills van de leerkrachten. In dit artikel gaan we in gesprek over Jenaplanonderwijs met Sabrina, directeur van PC Jenaplanschool De Ontdekking.

 

Sfeer van ontdekken

Bij binnenkomst is het al direct zichtbaar en voelbaar: je gaat op ontdekkingsreis bij De Ontdekking. Een grote wandplattegrond in landkaartstijl onderstreept dit bijvoorbeeld. Ook valt het op dat kinderen niet in een groep 1 tot en met 8 zitten, maar onderdeel zijn van een samenleef-/stamgroep. De school leeft. In De Kombuis (keuken) maken kinderen iets lekkers, kinderen werken samen in de Wereldzaal en onder begeleiding van een intern begeleider lopen kinderen enthousiast richting de Noordpool. Een sfeer van avontuur en ontdekken, dat is De Ontdekking.

Jenapplanonderwijs, help me even...

Sabrina: “Jenaplanonderwijs houdt in dat kinderen van verschillende leeftijden in een stamgroep samenleven en van elkaar leren. Kinderen leren van elkaars cognitieve vaardigheden maar ook van elkaars sociale vaardigheden. De focus ligt op leren samenwerken, presenteren, mediawijsheid, plannen en reflecteren. Deze focuspunten komen tot uiting in vier basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. Jenaplan lijkt op Montessori onderwijs. Het is allebei kind- en doelgericht, alleen staat bij Jenaplan de kracht van een stamgroep centraal. Je leert van elkaars onderlinge verschillen en expertise.”

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

"Bijvoorbeeld: binnen een stamgroep zitten kinderen uit groep 3, 4 en 5. Een kind uit groep 5 kan een kind uit groep 4 rekenen uitleggen. Dit vanuit de gedachte dat als jij het snapt, je het ook aan anderen kunt uitleggen. Ook motiveert dit jongere kinderen om te durven vragen en leren ze in anderen expertise of vaardigheden herkennen. De kracht van onderlinge verschillen maakt dat de kinderen gezamenlijk verder komen. Een ander voorbeeld: kinderen leren binnen Jenaplan al van jongs af aan presenteren. Als ze klein zijn besturen ze een pop van achter een poppenkast, als ze iets groter zijn, zijn ze boom in een toneelstuk en op het laatst leren ze toneelspelen en hoe je in je rol groeit.”

Worden kinderen helemaal vrij gelaten in hun ontwikkeling binnen Jenaplanonderwijs?

“Nee, we zeggen altijd ‘vrijheid binnen kaders’. We maken samen regels en afspraken waar we ons aan houden en waar we elkaar op aanspreken. Alleen dan voelt iedereen zich veilig en komen kinderen tot leren. Dat is echt een cultuur die we met elkaar creëren. Daar gaat veel vorming aan vooraf, met bijvoorbeeld een startfeest, schoolreisje of schoolkamp met allemaal activiteiten die gaan over het creëren van kaders en cultuur. Ook werken we met toetsen, maar vooral aan het begin van de leerstof. Zo bepalen we het startpunt en stellen we met het kind een leerdoel op waar het naar toe werkt. De stamgroepleider (juf of meester) weet waar welke kinderen in hun ontwikkeling staan en betrekt ze bij de uitleg van de opdracht of lesstof.”

Wat levert Jenaplanonderwijs kinderen op?

“Jenaplanonderwijs draagt bij aan de totale kindvorming. Kinderen mogen zich zelf zijn, creativiteit behouden en bevorderen en positief kritisch zijn. Jenaplankinderen zijn kinderen die vanaf jongs af aan zich leren te presenteren, die op het voortgezet onderwijs de rol van bijvoorbeeld klassenvertegenwoordiger op zich nemen en het voortouw nemen. Het zijn kinderen die verbinden, die hebben geleerd mede-eigenaar te zijn van de omgeving. Een fantastische start voor een plek in de multiculturele maatschappij van de toekomst.”

Er zijn meerdere Jenaplanscholen door heel Nederland. Wat typeert De Ontdekking?

“Elke Jenaplanschool kent dezelfde grondwaarden en handelingspatronen. Dit is vastgelegd door Peter Petersen, onderwijsvernieuwer die Jenaplan is gestart. Op De Ontdekking dragen we naast de Jenaplanvisie een ‘sterk merk’ uit. Dit houdt in dat iedereen de gezamenlijke taal spreekt en waar eenzelfde woon- en leefstijl terugkomen. Op De Ontdekking is dit ‘merk’ een wereldreis. Je gaat letterlijk op reis. Kijk maar, de peuters zijn onderdeel van de Noordpool. Deze stamgroepen heten dan ook IJsberen en Pinguïns. Vervolgens hebben we hier het Oerwoud waar je de Panda’s en Jachtluipaarden tegenkomt. Ook hebben we een thema Savannah, Bergen, Oceaan, Lucht en de Ruimte. De Ruimte wordt vertegenwoordigd door het Universum, hier is de buitenschoolse opvang (BSO) te vinden. Elk facet van onze aarde komt zo terug. De centrale ruimtes vormen samen het schip. Waarin de keuken natuurlijk de Kombuis heet en de Machinekamer de kopieërruimte is. Onze grote centrale zaal is het hart van de school. Dit is de Wereldzaal. Hier komen alle kinderen samen en is de wereld compleet. In de Wereldzaal vieren we samen. Hier lezen kinderen in onze bibliotheek de Atlantis, knutselen ze in het atelier of ontdekken ze via onze ontdekkar of muziekkar.”

Wat vraagt Jenaplanonderwijs van de leerkracht? Is dit daadwerkelijk anders dan een reguliere basisschool?

“Absoluut! Als Jenaplan stamgroepleider werk je samen met kinderen. Je staat open voor het aangaan van een relatie met kinderen, initiatief van het kind wordt gestimuleerd en je werkt samen om er “samen” beter van te worden. Je staat als leerkracht niet boven de leerlingen maar ertussen. Je bent regisseur. Deze regiefunctie ontwikkelt met de kinderen mee. Bij het jonge kind ben je nog veel aan het regisseren: 75% van de tijd. Het initiatief verschuift daarna steeds meer richting het kind. In de middenbouw ligt het initiatief tussen de 40% en 60%. In de bovenbouw zijn kinderen regisseur van eigen leren. Vanuit intrinsieke einddoelen weet een kind waarom het leert. Kinderen zijn gewend initiatief te nemen. Voor leerkrachten die de teugels heel strak houden en er geen ruimte is voor het kind, kan dit gaan botsen met het eigenaarschap van de kinderen. Leerkrachten hebben een opleiding tot Jenaplan stamgroepleider op zak waarin je de basisprincipes en de regisseursrol helemaal leert doorgronden.”

Meer info?

  • Nieuwsgierig of wil je meer weten? Maak dan eens een afspraak met De Ontdekking en kom kijken. 
  • Meer weten over de andere onderwijsconcepten binnen PCBO? Klik dan hier.
  • Wil je werken of stage lopen bij PCBO Apeldoorn of in het bijzonder binnen een conceptschool? Lees hier meer en laat het ons weten.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel