"Kinderarts dat wil ik worden"

  1. "Kinderarts dat wil ik worden"

"Kinderarts dat wil ik worden"

Symposium Kans op Gelijkheid

“Kinderarts, dat wil ik later worden”, zegt Zaara Wahab resoluut. Samen met haar school PC Daltonschool Icthus en haar ouders meneer en mevrouw Wahab werkt ze nu hard om haar voorlopige mavo-advies, havo-advies te laten worden aan het einde van het jaar. “Als je een bepaald doel hebt, moet je daarvoor gaan”, zegt meneer Wahab.

Mavo naar havo

Zaara kan niet wachten om naar de middelbare school te gaan. Ondanks dat ze het op Ichthus leuk en gezellig heeft en ze veel leert, ziet ze uit naar de middelbare school. Zaara: “De kluisjes, andere klaslokalen en nieuwe vrienden, daar heb ik veel zin in.” Het liefst gaat Zaara naar de havo terwijl er nu een mavo-advies ligt. “Ik kan op de havo meer leren maar het is ook wel wat moeilijker. Maar ik vind het wel leuk als het wat moeilijker is”, zegt Zaara. “Die uitdaging is erg belangrijk”, vult haar vader aan.

Samenwerking thuis en school

“Een paar weken geleden hadden we een gesprek over Zaara op school. Het ging over haar prestaties. Haar verbeterpunten zijn rekenen en begrijpend lezen. Daar zijn nog betere resultaten nodig,” zegt meneer Wahab. Om het havo-advies te krijgen, werkt Zaara thuis veel met de digitale leertool Snappet waarop ze bezig is met spelling, taal, rekenen en begrijpend lezen. Ook krijgt Zaara af en toe wat extra huiswerk. “Wat ik niet snap, vraag ik aan mijn ouders”, zegt Zaara. Mevrouw Wahab vult aan: “Vroeger in Bangladesh leerde ik anders rekenen. Tot groep 5/6 kon ik Zaara goed helpen. Nu is dat wel lastig. Als ik het niet begrijp dan vragen we samen aan de juf om het Zaara uit te leggen. We gaan daarnaast samen naar de bieb om boeken uit te zoeken om zo meer te lezen en lezen leuk te maken. Ook lezen we samen het nieuws en kijken we elke avond het Jeugdjournaal. Op school hebben ze ook veel woordenboeken. Als ik een woord niet weet dan gebruik ik het woordenboek.”

Toekomst Zaara

De ouders van Zaara zijn gemotiveerd maar ook nuchter als het gaat om het voortgezet onderwijs en studeren. “Als het kan, dan is het fijn als Zaara naar de havo kan. Uiteindelijk bepalen haar prestaties en haal talent wat ze bereikt. Waar je ook ter wereld geboren bent, als je talent hebt kom je er wel. Studeren en kennis zijn belangrijk voor de toekomst. Niet alleen voor een goede baan en veel geld”, zegt meneer Wahab. Mevrouw Wahab vult dat aan: “Wat in haar hoofd zit, kan haar niet worden afgenomen. Iedere ouder wil het beste voor zijn kind. Zaara doet heel erg haar best. Misschien kan Zaara, als zij dat wil, in de toekomst de kinderen in Bangladesh wel helpen.”

Achtergrond Zaara
Zaara is in Nederland geboren en sinds vier jaar woont ze met haar gezin in Apeldoorn. De ouders van Zaara praten thuis zowel Nederlands als Bengaals met haar. De ouders ervaren het onderwijs in Nederland een stuk beter. Ook is het onderwijs hier gratis, terwijl je in Bangladesh geld moet betalen voor onderwijs.

 

Deze verhalen zijn geschreven in het kader van het symposium Kans op Gelijkheid. Lees hier meer.

De verhalen van Fleur en Zaara zijn een voorbeeld van hoe het moet maar het zijn helaas nog wel unieke verhalen. Kansongelijkheid in het onderwijs loopt nog steeds op; even slimme kinderen krijgen op school verschillende kansen. Daarom is het symposium Kans op Gelijkheid geïnitieerd om meer bewustwording te creëren rondom dit thema.  

 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.