De kracht van woorden

  1. kracht van woorden

De kracht van woorden

Een blog over roddelen, sociale veiligheid en het effect van positieve woorden

Onze mooie collega Judith blogt elk kwartaal over wat ze meemaakt op school, welke ontwikkelingen ze ziet in het onderwijs of ze reflecteert op haar eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling als leerkracht. Een blog van Judith:

 

Ik werkte voor het derde jaar op een grote school in een Vinexwijk dichtbij Den Haag. De goedheiligman was al een week in het land en vanmiddag zouden we met een aantal teamleden sinterklaascadeautjes voor alle leerlingen van de middenbouw inpakken. Ik had me eerder die week vrijwillig aangemeld voor de klus. Een uurtje knippen, plakken en gezellig kletsen als alternatieve vrijdagmiddagborrel. Een prima afsluiting van een intensieve werkweek.

Met een grote kop thee liep ik naar het lokaal waar we de klus zouden klaren. Een daverend lachsalvo kwam me al op de gang tegemoet. Als vanzelf krulden mijn mondhoeken omhoog. Ik verheugde me op de gezelligheid die ik in het lokaal aan zou treffen.

Ik liep naar binnen, ging op een miniatuurstoeltje zitten en keek verwachtingsvol rond. Eén van de middenbouw collega's glimlachte naar me, aarzelde niet en zei: ‘We hebben het net over collega x en we hebben besloten dat je hier alleen binnen mag komen als je een hekel aan haar hebt. Jij hebt toch ook een hekel aan haar?’

"Jij hebt toch ook een hekel aan haar?"

Eerlijk is eerlijk, zo onbeschaamd als die middag heb ik praten over collega’s daarna niet meer meegemaakt. Maar het voorval houdt me na al die jaren nog steeds bezig. De neiging om je ongezouten mening over iemand te geven zonder dat diegene het weet is van alle tijden en plaatsen. En misschien bestaat onschuldig roddelen. Maar ik denk dat het vaker iets zegt over de sociale veiligheid. Of het gebrek daaraan.

Uit ervaring weet ik dat er scholen zijn waar weinig ‘geklets in de wandelgangen’ is. De sfeer is daar anders, vaak vriendelijk en gastvrij. Als nieuwkomer voelde ik mij in zo’n team snel thuis en onderdeel van het geheel. Op deze scholen valt op dat een goed gesprek best een kritisch gesprek mag zijn. Kritiek is er geen afrekening maar brengt verdieping. Want de waardering voor elkaar is vanzelfsprekend en duidelijk. 

"Kritiek is er geen afrekening maar brengt verdieping. Want de waardering voor elkaar is vanzelfsprekend en duidelijk." 

Om zo’n goede werkplek te creëren denk ik dat het belangrijk is om positieve woorden te gebruiken. Ik geloof in het benoemen en waarderen van elkaars sterke kanten. Ik zie vergaderingen voor me die starten met het punt ‘dit leerde ik van mijn collega’. Of een taakurenoverleg waarbij je kwaliteiten bepalen wat je mag gaan doen het komende jaar. Daardoor groeit vertrouwen. Vertrouwen waardoor je tegen een stootje kunt en waarmee je aan collega’s je kwetsbare kant durft te laten zien. >>

Judith

"Vertrouwen waardoor je tegen een stootje kunt en waarmee je aan collega’s je kwetsbare kant durft te laten zien."

>> Dat vertrouwen neem je ook mee de klas in, waar je leerlingen zich aan jou spiegelen Bedenk eens hoe vaak je als leerkracht de keuze hebt om een negatieve situatie om te buigen. Bijvoorbeeld door hardop te waarderen wat goed is, in plaats van te mopperen op een fout. Of door luid en duidelijk een groot compliment te geven aan dat ene kind, dat doorzettingsvermogen en moed heeft getoond. Mogelijkheden te over om positieve woorden te gebruiken. En zo het vertrouwen te vergroten. In je team en in je klas.

"Of door luid en duidelijk een groot compliment te geven aan dat ene kind, dat doorzettingsvermogen en moed heeft getoond."

Het is datzelfde vertrouwen waarmee je in een rechte lijn naar je collega loopt en vertelt hoe fijn je het zou vinden als ze haar kopjes in de vaatwasser zet in plaats van op het aanrecht. Twee vliegen in één klap want het verlaagt ook de werkdruk. Je hoeft immers niet eerst langs drie andere collega’s om je verhaal te doen... <

 

Bij PCBO is en blijft mensen en kinderen benaderen vanuit een positief mensbeeld een ontzettend belangrijk item. Dit is hoe wij in de wereld staan en naar de wereld kijken. Een positief mensbeeld gaat hand in hand met positieve woorden en een positieve benadering zoals Judith hier over schrijft.

Lees Judith haar andere blog het het bezoek van de Onderwijsinspectie hier

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel