Karen: “naast rekenen ook samenwerken en overleggen.”

  1. “Naast rekenen ook samenwerken en overleggen.”

Karen: “naast rekenen ook samenwerken en overleggen.”

De beurs op met de klas – Volgens Bartjens

Onlangs verscheen in Volgens Bartjens een mooi artikel over het rekenspel ‘De beurs op met de klas’, ontwikkeld door twee wiskundedocenten van de Pabo Saxion. Spelenderwijs leren kinderen met behulp van kraaltjes en parels optellen, vermenigvuldigen en aftrekken. Onze collega Karen Stronks van PCBO De Bouwhof was gedeeltelijk bij de ontwikkeling van het spel betrokken. In die periode heeft zij ook haar bevoegdheid tot rekencoördinator gehaald: “mijn rol was het in praktijk brengen van het spel op de basisschool.”

De beurs op met de klas

Karen: “ik heb de implementatie van dit spel als onderdeel van m’n studie gebruikt. Ik probeerde het spel in de praktijk met de kinderen uit en met die ervaring ging ik terug naar mijn studiegroep. De docenten hebben deze ervaringen meegenomen in het beschrijving van het spel. Het doel van dit rekenspel is dat kinderen hun gecijferdheid: kennis, ervaringen en eigen kwaliteiten adequaat gaan inzetten.”

Tijdens het spel moet je parels verzamelen. Hiervoor start je met kraaltjes, waarvan je er tien nodig hebt voor een parel. Karen: “dit vraagt van de kinderen fanatiek ruilen en onderhandelen. Op gegeven moment veranderen de regels en worden er waardes toegevoegd aan de kraaltjes. Het is interessant om te zien wat er dan gebeurt: sommige kinderen gaan inschattingen maken, anderen gaan vermenigvuldigen of gewoon optellen. Er ontstaan op een natuurlijke manier allemaal rekenstrategieën.” Lees hier hoe het spel precies werkt.

Samenwerken

Karen: “de kinderen zijn heel enthousiast. Je ziet dat elk kind anders reageert: sommigen zijn heel afwachtend, anderen lopen veel rond. Er ontstaat ook een taakverdeling onder de duo’s. De een houdt de boel vast, de ander onderhandelt voor de kraaltjes. Ze moeten samenwerken en overleggen. Het is haast een Kanjer-achtig spel. Naast rekenen komt er zoveel meer bij kijken!”

Van intern begeleider naar leerkracht naar rekencoördinator?

Karen: “ik ben jaren intern begeleider geweest. Samen met collega’s werken aan het verbeteren van het onderwijs in de groepen gaf mij veel energie. Vakinhoudelijk de diepte in gaan, kijken waar je als team verder mee kunt vond ik erg leuk. De rol van ib’er is veranderd door de jaren: vroeger was je taak ook onderwijsinhoudelijk, terwijl nu de focus veel meer ligt op leerlingenzorg. Dat paste mij minder en daarom stopte ik als ib’er en werd ik leerkracht. Toch merkte ik dat ik iets miste. Gelukkig kreeg ik bij PCBO De Bouwhof de kans om rekencoördinator te worden. Rekenen ligt dichtbij me en ik had echt behoefte om up to date te worden op dat vlak. En dat is nu gelukt!”  

Lees hier andere mooie verhalen van PCBO collega's die werkten aan hun eigen duurzame inzetbaarheid:

*Headeroto heeft geen betrekking op het spel

 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel