09-05-2022
Pilot: Onderwijs Samen Anders Organiseren van start!
In de maand mei doorlopen twee van onze basisscholen een alternatief lesprogramma. Dit alternatieve lesprogramma is onderdeel van de pilot Onderwijs Samen Anders Organiseren waarbij de twee basisscholen, PCBO De Sjofar Prinses Beatrix en PCBO Regenboog-Woudhuis, samen met samenwerkingspartners vanuit techniek, zorg, maatschappij, sport & bewegen en natuur een maand lang onderwijs op een andere manier vormgeven.
De opzet
De opzet is dat kinderen vier weken lang ‘s morgens les krijgen van eigen leerkrachten in zaakvakken als lezen, rekenen en taal. ‘s Middags gaan kinderen naar verschillende kennispartners toe of de kennispartners komen op school. De pilot start op maandag 9 mei met lessen van de Rekenwinkel en het Rode Kruis.
Kennispartners
Samen met samenwerkingspartners Rode Kruis, Beweeg Wijs, Gigant, Rekenwinkel, Codeclub, Coda, Kinderboerderij Laag Buurlo, Boerin Nienke, Apenheul IVN Tiny Forest en IVN Slootjesonderzoek geven we deze pilot vorm.
Samenwerken
De pilot is in het leven geroepen om te ervaren of basisonderwijs ook anders te organiseren is. Het toenemende lerarentekort, de steeds groter wordende werkdruk en maatschappelijke druk en het steeds meer uitdijende takenpakket van onderwijsprofessionals zijn belangrijke redenen. Maar ook de maatschappelijke opdracht om op onderwijs op maat voor ieder kind aan te bieden en passend onderwijs tot een succes maken. Middels de pilot hoopt PCBO Apeldoorn te ervaren of en hoe het anders kan. En hoe ze meer verantwoordelijkheid kunnen delen en samenwerkingen kunnen versterken met kennispartners zoals die zich ook in het maatschappelijke veld bewegen. Om zo samen die maatschappelijke opdracht te volbrengen.
Duurzame kwaliteitsontwikkeling
De grondgedachte is dat wanneer samenwerkingspartners het middagdeel onderwijs over nemen, leerkrachten enerzijds meer ruimte en tijd krijgen om te werken aan lesvoorbereiding, professionalisering, administratie, onderwijs op maat aan te bieden, etc. Dit draagt bij aan de duurzame kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs. Anderzijds krijgen de kinderen van bevlogen vrijwilligers en professionals les wat bijdraagt aan enthousiasme, verdieping en verbreding van hun kennis over specifieke onderwerpen. Iets wat ook bijdraagt aan de ontwikkeling van onderwijs en van kinderen. Iets waar wij graag aan bijdragen.