Scholen 2 dagen dicht

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Staking PCBO-scholen

Scholen 2 dagen dicht

Zo gingen wij aan de slag met de toekomst van het onderwijs

Zoals je wellicht weet vroegen de vakbonden opnieuw het werk neer te leggen op donderdag 30 en vrijdag 31 januari. Een nieuwe onderwijsstaking dus. Ondanks de nieuwe CAO die is afgesloten zijn de uitdagingen in het onderwijs groot. We zien uitdagingen op gebied van werkdruk, salaris maar ook lerarentekort en huisvesting. We zijn op zoek naar ideeën en oplossingen om die uitdagingen aan te gaan. Daarom hebben wij besloten om met medewerkers die op de stakingsdagen werken, aan de slag te gaan met de (onderwijs)toekomst van onze leerlingen. En daarom waren al onze scholen de afgelopen twee dagen dicht en hebben we met elkaar de tijd genomen om oplossingsgericht het onderwijs van de toekomst vorm te geven.

Wat hebben we gedaan?

Samen met collega’s hebben we donderdag en vrijdag gewerkt aan oplossingen. Oplossingen die helpen om onderwijs goed te houden voor kinderen en die leerkrachten helpen werkplezier te behouden. Wat kunnen we dan verbeteren; morgen, volgende week of de langere termijn? Wat doen we nu al, wat kan efficiënter of wat moeten we écht anders doen?

"Wat doen we nu al, wat kan efficiënter of wat moeten we écht anders doen?"

Op donderdag gingen de teams ieder voor zich en in samenwerking met één of twee teams van andere PCBO-scholen daarmee aan de slag. De focus lag donderdag op oplossen van een probleem die zich op schoolniveau voordoet. Van het anders organiseren, benutten en ontwikkelen van de talenten binnen het team, zoeken naar concrete samenwerkingen om bijv. kansenongelijkheid tegen te gaan tot het bespreken van wat nu écht de kerntaak van de leerkracht is. Vervolgens besprak elk team dit met een team van een andere school. En praatten we verder door: hoe organiseert een andere school dit? Wat kan je van elkaar leren?

Uiteraard doen zich ook zaken voor die PCBO-breed of op het niveau van de sector een oplossing vragen. Op vrijdagochtend werkten we met onze PCBO-collega’s problemen en oplossingen verder uit in een zogenaamde hackaton. Onder leiding van Sportbedrijf Arnhem, gingen we dieper op 5 thema’s in: 1. Lerarentekort, 2. Versnippering, te veel kleine taken, 3. Onvoldoende begeleiding/ondersteuning voor kinderen die meer zorg nodig hebben, 4. Onvoldoende aandacht voor ‘gewone’ kinderen, 5. Dreiging dalende onderwijskwaliteit. Het daadwerkelijke probleem onderzochten we a.d.h.v. vijf keer waarom, het Lincoln Memorial en Walt Disney. Out of the box, creatief, anders én oplossingsgericht denken, dat was het idee. Dit leverde mooie ideeën op. Minder lesuren en professionals uit verschillende sectoren (fysiek) dichterbij elkaar organiseren waren voorbeelden van die ideeën. Alle ideeën werden gebundeld en aangeboden aan de Raad van Bestuur. De ideeën liggen veel in verlengde van initiatieven die we al kennen bij PCBO Apeldoorn en daarvoor leveren ze veel input. Verder bekijken we alles en gaan we acties formuleren hoe we zaken kunnen meenemen, oppakken en realiseren.

Statement met alle Apeldoornse onderwijsstichtingen

Op vrijdag rond met middaguur stonden we samen met de andere onderwijsstichtingen uit Apeldoorn, (Leerplein055 en Veluwse Onderwijs Groep) in het centrum. Onze boodschap is: het werken in het onderwijs is boeiend, veelzijdig en leuk! Maar, het onderwijs staat onder druk. Een oplopend lerarentekort, verandering van ondersteuningsvragen en steeds meer maatschappelijke uitdagingen belanden vragen steeds vaker te veel bij ons. Structurele oplossingen en geld zijn nodig om kinderen het onderwijs te geven waar ze recht op hebben. Vanuit PCBO wilden we een optimistisch, positief en oplossingsgericht geluid laten horen naar de inwoners van Apeldoorn en de gemeente in het bijzonder. Onder leiding van Peter Heerschop, die zelf ook leerkracht is geweest, verzamelden we handtekeningen die we overhandigen aan de landelijke overheid in Den Haag.

"Onze boodschap is: het werken in het onderwijs is boeiend, veelzijdig en leuk! Maar, het onderwijs staat onder druk."

Waarom pakten we het zo aan?

Wij realiseren ons uiteraard dat dit gevolgen had. Kinderen konden die dagen niet naar school. We wilden daarom ook niet zomaar gaan staken of thuisblijven, maar juist deze twee stakingsdagen ten positieve benutten om oplossingen te bedenken voor de problemen die we nu al zien en in de toekomst verwachten. Want ook in de toekomst willen we het beste onderwijs kunnen bieden, gegeven door voldoende leerkrachten die met aandacht en energie hun werk doen. Daarnaast namen we deel aan de manifestatie om vanuit alle basisscholen uit Apeldoorn datzelfde statement te maken en de omvang van de problemen te benadrukken. Zeker ook gezien de naderende Tweede Kamer en gemeenteraadsverkiezingen vragen we aandacht voor het onderwijs van de toekomst.  

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel