Symposium Kans op gelijkheid

  1. Symposium Kans op gelijkheid

Symposium Kans op gelijkheid

Apeldoornse besturen vragen aandacht voor kansongelijkheid

Vandaag, 31 oktober, organiseren wij samen met de andere Apeldoornse schoolbesturen (Leerplein055, Veluwse Onderwijs Groep en AVOO) een mini-symposium over gelijke kansen. Apeldoornse onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs krijgen tijdens deze middag inzicht in de (landelijke) ontwikkelingen op het gebied van gelijke kansen voor alle leerlingen. Lees hier de verhalen van Fleur en Zaara en meer over het symposium. 

Verhalen van Fleur en Zaara

Groep 8-leerlingen Zaara en Fleur en hun ouders vertellen openhartig over hun ambities voor de middelbare school en de invloed van thuis en school op hun schooladvies. Zaara: “Thuis oefen ik extra om het havo-advies te halen. Wat ik niet snap vraag ik aan mijn ouders.” Haar moeder vult aan: “Vroeger in Bangladesh leerde ik anders rekenen. Tot groep 5/6 kon ik Zaara goed helpen. Nu is dat wel lastig.” Moeder van Fleur: “School heeft, ondanks de thuissituatie, nooit anders naar ons gekeken. Ze zagen me altijd als de betrokken moeder van Fleur. En Fleur als een zelfstandige meid.”

De verhalen van Fleur en Zaara zijn een voorbeeld van hoe het moet. Samen met de meiden werken school en thuis er aan om het te halen. Maar helaas komt het ook anders voor.  Kansongelijkheid in het onderwijs loopt nog steeds op; even slimme kinderen krijgen op school verschillende kansen. Daarom is het symposium Kans op Gelijkheid geïnitieerd om meer bewustwording te creëren rondom dit thema.  

"Kinderarts, dat wil ik worden." 

Zaara in haar klaslokaal op PC Daltondschool Ichthus

“Kinderarts, dat wil ik later worden”, zegt Zaara Wahab resoluut. Samen met haar school PC Daltonschool Icthus en haar ouders meneer en mevrouw Wahab werkt ze nu hard om haar voorlopige mavo-advies, havo-advies te laten worden aan het einde van het jaar. “Als je een bepaald doel hebt, moet je daarvoor gaan”, zegt meneer Wahab.

Lees meer

"Ik vind vwo beter bij mij passen!"

Fleur in haar klaslokaal op PC Daltonschool Ichthus

Fleur heeft het wel duidelijk voor ogen; zij wil naar het vwo. “Ik vind vwo beter bij mij passen en ik denk ook wel dat ik kan het kan halen.” Ook haar ouders, vertegenwoordigd door moeder Leonie, zijn enthousiast: “Ik vind het heel stoer. Als ze het wil en aankan moet ze dat zeker gaan doen.”

Lees meer

Meer over het symposium

Bewustwording en kennisdeling

Voor de Apeldoornse schoolbesturen gaat het erom dat het onderwerp besproken wordt binnen schoolteams. Krijgt ieder kind een gelijke kans? Waar baseren we ons advies op voor de toekomst van het kind? Zijn we objectief? Deelnemers aan het symposium zijn voornamelijk leerkrachten uit de bovenbouw van het basisonderwijs, intern begeleiders en directeuren of afdelingsleiders van basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. De middag is gericht op bewustwording en het delen van kennis.

“Als we niets doen, zal het verschil alleen maar oplopen”

Nathan Stukker, wethouder van onderwijs, opent het symposium in het Edison College. Hoogleraar Inge de Wolf, onderzoeker en expert op dit gebied, is als spreker te gast. De kansenongelijkheid in het onderwijs loopt op. Even slimme kinderen krijgen op school verschillende kansen. Leerlingen met lager opgeleide ouders krijgen schooladviezen voor een lager opleidingsniveau, hun adviezen worden minder vaak bijgesteld, ze komen in het voortgezet onderwijs op een lager niveau binnen en stappen vaker over naar een lager opleidingsniveau dan even goed presterende medeleerlingen met hoogopgeleide ouders. Ook tussen jongens en meisjes zijn er grote verschillen in onderwijs- en studieloopbaan. Deze verschillen zijn vooral zichtbaar in het voortgezet onderwijs, het mbo en het hoger onderwijs.  “Als we niets doen, zal het verschil alleen maar oplopen”, zo waarschuwde Inge de Wolf naar aanleiding van onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Bekijk hieronder de vlog van Sem en Isis die bij het symposium waren. 

Deze functionaliteit wordt niet weergegeven, aangezien u nog niet akkoord bent gegaan met onze cookiepolicy.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.