“Meer inzicht gekregen in het kleuteronderwijs”

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Terugkijken op onderwijs op afstand met juf Marianne en leerling Tim

“Meer inzicht gekregen in het kleuteronderwijs”

Juf Marianne, leerling Tim en moeder Babs blikken terug op een bijzondere periode van onderwijs op afstand

Fijn, alle kleuters uit groep 1 en 2 weer bij elkaar in de klas. Toch vond onze leerkracht Marianne van de Koningin Julianaschool het ook prima om afgelopen weken met halve groepen te werken. Zo kon zij heel gericht extra aandacht besteden aan groep 2 en die goed voorbereiden op hun start in groep 3, na de zomervakantie. “Dat is goed bevallen. Ik wil zeker kijken of het lukt om volgend jaar na de meivakantie óók apart tijd met groep 2 in te roosteren.”

 

Tim is blij

Tim (6) is één van Mariannes leerlingen uit groep 2. Hij is heel blij dat hij weer elke dag naar school kan, vooral omdat hij dan zijn vrienden weer ziet en lekker met ze kan spelen. Toch deed hij zijn schoolwerk thuis prima de afgelopen maanden, mede dankzij de positieve support van zijn ouders.

Tim zijn ouders combineerden hun werk met de begeleiding van Tim en zijn broer Rick (10), die in groep 7 zit. Moeder Babs: “In het begin was het even zoeken, maar al snel hadden we een goed ritme. Eerst hielp ik Rick op weg, dan Tim en als hij weer aan het werk was, kon ik Rick weer helpen als hij vragen had. Van Marianne kregen we ook tips om Tim zelfstandig te laten werken.”

Materialen en lesbrief paraat

Tim en zijn klasgenootjes kregen meteen na de schoolsluiting allerlei materialen mee van school, zoals leesboekjes, puzzels en kralen. Marianne stuurde de periode erna wekelijks werk toe, dat thuis geprint kon worden. Uit een uitgebreide lesbrief konden ouders ook zelf keuzes maken om aan te sluiten bij wat hun kind leuk vindt. In Tims geval waren dat niet vaak knutselwerkjes, lacht Babs. Jammer, want daar houdt zij wél van.

Marianne zocht gericht lesstof voor alle niveaus. Zo kwamen er woordenschatfilmpjes voor tweetalige kleuters en konden beginnende lezers bijvoorbeeld letters plakken. Ouders kozen uit de lesbrief wat passend was voor hun kind en Marianne stemde wekelijks met ouders af over de groei die zij zagen bij hun kleuter. Op die manier ging de ontwikkeling van alle kleuters zo optimaal mogelijk door.

Thuis door met de Kanjeraanpak

“De kanjeropdrachten vond je het allerleukst toch?”, checkt Babs bij Tim. Die knikt driftig van ja en gaat uit de klas meteen de kanjerkijkdoos halen die hij heeft gemaakt. “Wij geven Kanjertraining (een sociale vaardigheidstraining, red.)”, legt Marianne uit. “Er kwamen meteen allerlei kanjermaterialen voor thuis beschikbaar toen de scholen dicht moesten. Dat vonden veel kinderen en ouders heel leuk om te doen.”

Tim en zijn familie deden thuis het kanjerfamiliespel. “Dat leverde heel mooie gesprekken met elkaar op”, merkte Babs. Sowieso vond zij het erg leuk om nog meer inzicht te krijgen in wat kleuters allemaal al leren op het gebied van taal en rekenen. Omgekeerd zegt Marianne: “Het was mooi om ouders via de lesbrieven een uitgebreider kijkje te geven in het kleuter-onderwijs.”

Blijven focussen op talenten

De Koningin Julianaschool geeft talentonderwijs en werkt met thema’s waarbij allerlei talenten aan bod komen. Dat wist Marianne ook tijdens het afstandsonderwijs door te zetten. Vaak koos ze voor opdrachten waarvoor de ‘ingrediënten’ thuis of dichtbij voor handen waren.

Veel gezinnen gingen bijvoorbeeld regelmatig het bos in, dus er kwam een ‘takmeetles’. Voor het thema natuur fotografeerden kleuters een insect, gingen kriebelbeestjes zoeken en kikkers spotten. Ook lieten kinderen thuis allemaal een tuinboontje groeien. “Bij mij zitten er nu witte bloemetjes aan”, roept Tim enthousiast.

“Talentenonderwijs ging ook thuis door”


Veel contact

Elke week belde Marianne met ouders en leerlingen en kletste ook bij met Tim. “Dan hoorde ik hoe het ging. Daar kon ik dan met mijn volgende lesbrief weer op inspelen.” >>

Links Rick uit groep 7, Tim uit groep 2 en Tim zijn leerkracht Marianne van PCBO Koningin Julianaschool.


>> “Het journaal dat we elke week kregen toegestuurd via YouTube was erg leuk”, vindt Babs. “Zo konden de jongens toch juffen en andere kinderen van school zien.” In het journaal presenteerden leerkrachten foto’s en filmpjes die zij kregen van leerlingen en ouders. Tim vond de puppy’s die juf Nel thuis had, het hoogtepunt.

Bovenbouwleerlingen zagen elkaar ook via Google Classroom en ook de kleuters gingen zo nu en dan beeldbellen. Creatieve ouders wisselden via het schoolplatform ideeën uit met elkaar – daarvan kon iedereen vrijblijvend gebruikmaken.

“Het journaal dat we via YouTube kregen was erg leuk”


Map vol werkjes klaar

Tim nam na een aantal weken thuisonderwijs een goedgevulde map met werkjes mee naar school. “Mooi om te zien hoe jullie net als veel andere ouders het schoolwerk zo serieus namen”, complimenteert Marianne Babs.

Dat deed zoon Rick ook. Dankzij de privélessen van zijn ouders leerde hij weer nieuwe ezelsbruggetjes en trucjes voor zijn schoolwerk. Mooi, want “groep 7 is toch een belangrijk jaar”, vindt Babs. Vandaag is Rick op school bij juf Nel in de klas en heeft nu pauze. “Ik moet straks wel weer elke dag vroeg op”, zegt hij tussen het spelen door, “da’s minder leuk.” En weg is hij weer, het plein op.

Een bijzondere periode

Marianne gaf ook een aantal maanden les op PCBO De Korenaar, waar kinderen van ouders met een vitaal beroep werden opgevangen, en leerlingen waarvoor thuisonderwijs niet lukte. “Daar had ik zes jongens in de groep”, vertelt ze. Het kijkje in de andere schoolkeuken was interessant. “Met collega’s hebben we veel ideeën uitgewisseld. En: zo leuk: één van de moeders van een leerling van PCBO De Korenaar bedankte mij nog speciaal omdat haar zoon het bij mij zo fijn had gehad die maanden. Mooi toch?”

Ook Babs kijkt terug op een bijzondere periode: “Het was even zoeken naar een goed ritme, maar we waren heel veel samen. De rust was fijn en we hebben als gezin heel veel met elkaar gedaan.”

“Zeker kijken of we volgend jaar na de meivakantie ook apart tijd met groep 2 kunnen inroosteren”


Lees meer

Ook juf Joke, leerlingen Isa en Lynn en hun moeder Vanessa van PCBO De Wegwijzer blikten terug op onderwijs op afstand. Dat verhaal lees je hier. Vanaf maandag 8 juni gaan onze leerlingen weer helemaal naar school. Lees daarover hier meer. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel