Van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs

  1. Home
  2. Nieuws
  3. van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs

Van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs

"Dat route van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs ook passend onderwijs is, is nog minder vanzelfsprekend"

Passend onderwijs… We doen dagelijks ons uiterste best om ieder kind onderwijs te bieden, passend bij zijn/haar mogelijkheden en talenten. Wanneer het niet gaat op de reguliere basisschool komt het voor dat kinderen naar het speciaal basisonderwijs gaan. Maar de stap de andere kant op, dus van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs komt veel minder voor. Maar ook dát is passend onderwijs. En daar is onze gedreven leerling Fleur (8 jaar) van PCBO De Regenboog-Woudhuis een prachtig voorbeeld van. We gingen in gesprek met moeder Mariska, Intern Begeleider Karin en Fleur zelf over deze bijzondere stap.

Wat is Fleur voor een meisje?
Mariska: “Ze is zorgzaam en gedreven. Ze weet wat ze wil, ze is een spontane meid.” Karin: “Ze houdt van knutselen, ze luistert goed. Al vind ze het wel spannend je aan te kijken als je met haar praat. Fleur: “Ik vind het leuk om binnen te spelen, te knutselen en ik heb vandaag een grappig poppetje gemaakt.”

Wat ‘heeft’ Fleur?
Mariska: “Fleur heeft bij haar geboorte zuurstof tekort gehad, waardoor haar informatieverwerking trager is. Ze heeft veel structuur nodig en verbale informatie verwerken vindt ze lastig. Visueel kan ze dit wel. Deze punten bij elkaar waren destijds de aanleiding om haar te laten starten op het speciaal basisonderwijs van De Vorm. Toch voelde ze haarfijn aan dat ze op een andere school zat dan andere kinderen.”

Hoe kwam het inzicht in dat ze misschien toch naar het reguliere basisonderwijs kon?
Mariska: “Fleur kwam zelf met veel vragen gedurende haar tijd bij speciaal basisonderwijs. Waarom zit ik op deze school? Je merkte dat ze anders was dan haar klasgenoten. Ze pikte veel spanningen van haar klasgenoten op, ging zich aanpassen en voor haar klasgenoten zorgen. Je merkte ook dat, zodra je haar in een andere setting zette, ze anders was. Fleur: “Ik had minder kinderen in de klas dan nu, die konden niet goed tegen drukte. Ik kon dat wel. De kinderen woonden allemaal ergens anders.” Mariska: “Toen we verhuisden ging haar broertje Sven naar De Regenboog-Woudhuis. Dat wilde Fleur ook. Ze bleef maar vragen waarom zij ook niet gewoon naar die school mocht. Sven mocht namelijk mee doen met de avondvierdaagse van de school en op haar school was dit niet. Natuurlijk haakte ze wel aan, maar ze voelde zich toch anders.”

"Je merkte dat ze anders was dan haar klasgenoten."

Karin, Fleur en Mariska

 

Hoe is de overstap uiteindelijk gegaan?
Mariska: “We moesten wel vasthoudend zijn en initiatief blijven nemen om deze overstap te realiseren. Meedenken en denken in mogelijkheden was in dit geval, dus de stap naar regulier onderwijs, niet vanzelfsprekend. De Vorm wilde haar meer tijd geven voor het onder de knie krijgen van adaptieve vaardigheden. Terwijl wij haar nu al deze kans wilden geven. En natuurlijk ben ik haar moeder en kijk ik anders naar haar. Hier was ik mij ook bewust van. Nu stond PCBO De Regenboog er ook heel erg open voor en ze wilden er alles aan doen dit mogelijk te maken voor Fleur. Dat hielp.”

Want, wat vroeg deze overstap van jullie?
Karin: “We gingen eerst in gesprek met Alice, de schooldirecteur en met ouders Mariska en Peter. Fleur is vervolgens op school geweest om mee te draaien. Wij zagen mogelijkheden. We geven hier zoveel kinderen met verschillende ‘etiketjes’ les. We hebben alles in huis om Fleur optimaal te ondersteunen; extra ondersteuning, lichte ondersteuning, etc. We hebben met elkaar gekeken naar wat Fleur nodig had, en waar we dit konden halen. Ook heeft het Samenwerkingsverband enorm ondersteund bij deze stap.”

"Meedenken en denken in mogelijkheden was in dit geval, dus de stap naar regulier onderwijs, niet vanzelfsprekend."

Wat hebben jullie als school moeten regelen om dit mogelijk te maken?
Karin: “Om de overstap mogelijk te maken was veel nodig. Contact maken met Fleur en haar vertrouwen winnen waren belangrijk. Maar ook haar kennis laten maken met de methodes en goed onderzoeken waar ze hulp bij nodig heeft. >>

 

>> We hebben als school Extra Ondersteuning Plus aangevraagd waardoor je extra geld en handen vanuit het Samenwerkingsverband (SWV) krijgt. De onderwijsbegeleider Jeroen van SWV dacht heel goed mee. Fleur kreeg hulp van pedagogisch medewerker Sanne. Sanne kwam drie keer in de week een uur op school om Fleur te helpen. Sanne heeft vooral op de sociaal emotionele ontwikkeling van Fleur ingezet en haar geholpen met haar rol in de groep.” Mariska: “Ook heeft Sanne Fleur geholpen bij een spreekbeurt over zichzelf te geven. Fleur: “Toen gingen sommige kinderen dat daarna ook doen. Ik wist nog niet hoe het moest en toen heb ik het voorbeeld gegeven.” Mariska: “Ook thuis heeft Fleur ontzettend hard gewerkt. Ze oefent fanatiek met Squla, soms stiekem al voor hogere groepen. Karin: “Jeroen heeft de begeleiding nog verlengd toen dit nodig bleek en uiteindelijk hebben we afscheid genomen van Sanne.”

"Het Samenwerkingsverband heeft enorm ondersteund bij deze stap."

Hoe gaat het nu?
Mariska: “Het gaat boven verwachting goed. Fleur is veel flexibeler geworden; ze hoort erbij, ze zit op een gewone school. Ze kan goed lezen, spellen en rekenen. Karin: “Qua niveau kan ze misschien naar een hogere groep maar omwille van de aansluiting en het leggen van contact hebben we er destijds voor gekozen haar een groep lager in te laten stromen. Zodat er niet te veel van haar gevraagd werd. De groep heeft haar helemaal opgenomen. Het leren gaat goed en tot dusverre heeft ze geen extra ondersteuning nodig. Haar contacten zijn nog wel veel functioneel maar daarin leert ze ook steeds meer. Fleur: “Ik kan goed rekenen. Al is hier soms wel veel geluid, dat vind ik lastig. Maar daar heb ik een koptelefoon voor. Ik speel nog met Quinn, een vriendje van mijn vorige school. Dan doen we spelletjes en lezen we Donald Duckjes.”

Hoe hebben jullie Fleur zien veranderen?
Mariska: “Fleur is veel minder angstig geworden. Ze is zelfstandiger, ze heeft meer en makkelijker contact met anderen en staat er ook veel meer voor open. Ze durft nu meer. Karin: “Ze hoort nu ergens bij. Ze kopieert gedrag van andere klasgenoten en schakelt makkelijker. Ze ervaart dat nieuwe dingen leuk en spannend kunnen zijn en dat dat ok is. We hebben Fleur zelf de regie gegeven en dat helpt.”

"Fleur durft meer. Ze is zelfstandiger en heeft makkelijker contact met anderen."

Als je terugkijkt, wat zijn dan de factoren voor dit succes?
Mariska: “De Regenboog-Woudhuis was heel enthousiast. Ze was heel erg welkom.” Karin: “Het is een middelgrote school. Dit maakt dat we elkaar kennen en dat Fleur gemakkelijk werd opgenomen. Ook Fleur is zo gretig en positief en haar ouders wilden het echt mogelijk maken. De ondersteuning van het SWV was goed, ze waren zo betrokken. We wilden dit allemaal met en voor haar!” Karin: “Wat nog beter kan is de vanzelfsprekendheid dat er ook een route bestaat van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs. Andersom kennen we en is in passend onderwijs logischer. Maar dat de route van speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs ook passend onderwijs is, is nog minder vanzelfsprekend. Dat het kan, daar is Fleur is een mooi voorbeeld van!" 

Meer voorbeelden
Wij geloven in Passend en Persoonlijk onderwijs. In ons strategisch meerjarenbeleidsplan is dit een belangrijk speerpunt. Dit doen we niet alleen maar in samenwerking met onze partners. Het onderwijs voor Fleur is daar een mooi voorbeeld van. Zo kennen we meer van dit soort voorbeelden, lees bijvoorbeeld eens:

Meer weten over De Regenboog-Woudhuis? Klik hier

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel