Werkdrukgelden: hoe zetten we ze in?

  1. Werkdrukgelden: hoe zetten we ze in?

Werkdrukgelden: hoe zetten we ze in?

Scholen vertellen wat de werkdrukmiddelen hen oplevert

In het primair onderwijs is het afgelopen jaar actie gevoerd om twee belangrijke onderwerpen op de agenda te zetten: de salarisachterstand en de werkdruk. Het laatste onderwerp resulteerde voorlopig in het onderhandelaarsakkoord CAO Primair Onderwijs in een bedrag van 270 miljoen. Door deze extra gelden voor werkdrukverlaging komt er bij scholen in één keer budget vrij. Hoe hebben onze scholen deze werkdrukmiddelen ingezet? En hoe gaat het?

Iedere PCBO-school heeft in het voorjaar een eigen plan geschreven. In deze plannen stond wat ze graag met de middelen wilden doen en wat het hen zou opleveren. Uit de plannen bleek dat een aantal scholen komend schooljaar vakdocenten, zoals een gymleraar of evenementencoördinator, in wilde gaan zetten. Andere scholen kozen voor het aannemen van leraarondersteuners. Onze PCBO Koningin Julianaschool, PC Montessorischolen Passe-Partout en de PCBO Diamant-scholen maakten ook zo hun keuze. Hier vertellen ze wat die keuze was en wat het hen oplevert.

Talent ontwikkelen van kinderen en medewerkers

Op de PCBO Koningin Julianaschool werken ze talentgericht. Het onderwijs wordt zo aangeboden dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken, verdiepen en verrijken. Daphne Tuijtel, locatieleider, vertelt: “we stellen per jaar vijf keer een talentgebied centraal gedurende vier weken. We hangen daar zo veel mogelijk aan op. Hierdoor zie je per talentgebied welke kinderen er naar voren komen en welke kinderen dit juist minder ligt. Met het schrijven van het plan keken wij naar hoe we ons werkplezier konden vergroten en ons onderwijs konden verbeteren. We hebben ervoor gekozen om per talentgebied een externe organisatie te zoeken die met ons mee denkt in het aanbod van ons onderwijs.”

Daphne heeft een mooi voorbeeld van hoe de school het nu oppakt aan de hand van het talentgebied Zelfknap. Zelfknap gaat over persoonlijke ontwikkeling van het kind en jezelf leren kennen. Daphne: “we hebben van de werkdrukmiddelen de "Gelukskoffer" uitgenodigd om met ons mee te denken over hoe dit onderwerp aan te pakken. Zij haken aan tijdens de studiedag waarop we de voorbereiding doen van de Zelfknap weken. Ze hebben lessen ontworpen vanuit positieve psychologie en zij trainen ons in de theorie van de positieve psychologie en het geven van deze lessen aan kinderen.”

"We hebben van de werkdrukmiddelen de "Gelukskoffer" uitgenodigd om met ons mee te denken over hoe dit onderwerp aan te pakken."

Het is een win-win situatie: het verlaagt de werkdruk, omdat ze de lessen kunnen inzetten die samen met de externe zijn ontwikkeld en deze niet zelf hoeven te ontwerpen. Tijdens de studiedag ontwikkelen ze nieuwe kennis met expertise van buitenaf. Het verhoogt enorm het werkplezier. Daphne: “we worden steeds op een andere manier geïnspireerd. We hebben echt zin om er verder mee aan de slag te gaan. Door de diversiteit van organisaties is er steeds een andere dynamiek en energie in de school.” 

Vakdocent inzetten, tijd voor ander werk

Op de PCBO Diamant-scholen kozen ze voor de inzet van vakleerkrachten. Je bent dus een vakleerkracht met een brede basis, maar met de specialisatie van bijvoorbeeld rekenen of taal. De visie van de scholen om je talenten te ontdekken geldt ook voor leerkrachten. Niet alleen ontdekken, maar ook juist inzetten. Mark ter Horst, directeur van PCBO De Diamant in het Rooster vertelt: “vanuit onze visie is er vanuit de werkdrukmiddelen een vakleerkracht aan de scholen verbonden om muzieklessen te geven aan alle kinderen. Op het moment dat de kinderen weg zijn naar die muziekles hebben collega’s tijd om ander werk te doen zoals administratie, gesprekken voorbereiden en collega’s ondersteunen. Als leerkracht bepaal je zelf hoe je die tijd besteedt.”

"Leerkrachten hebben zo de tijd om ander werk te doen: administratie, gesprekken voorbereiden en collega's ondersteunen."

De inzet van de vakleerkracht muziek sluit aan bij het onderwijs dat op dat moment wordt gegeven. Rebecca Sopacuwa is de vakleerkracht voor de muziekles. Zij laat kinderen zelf spelen, ontwerpen, bewegen op, luisteren naar, et cetera. “Naast de inzet van Rebecca hebben we via Tim Koldenhof verschillende specialisten die workshops geven voor dans en theater,” zegt Mark. “Kinderen krijgen hiermee de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Collega’s geven aan dat ze hierdoor efficiënter kunnen werken. Zowel voor de kinderen als collega’s een win-win situatie”.

Eventmanager

Gedurende het schooljaar zijn er veel activiteiten voor de hele school. Denk aan de start van het schooljaar, sinterklaas en de kerst- en paasviering. Daarnaast zijn er nog tal van andere momenten waar de school iets moet organiseren. Bij de PC Montessorischolen Passe-Partout kozen ze daarom om het regelwerk van deze evenementen onder te brengen bij een eventmanager.

"Dit levert rust op bij de collega’s en zij kunnen zich nu meer richten op hun werk in de klas."

Robert van Woudenberg, bovenschools directeur van beiden scholen, vertelt: “er is nu één collega die zich twee dagen bezig houdt met het voorbereiden van de evenementen. Deze werkzaamheden doen we niet meer in het team. Dit levert rust op bij de collega’s en zij kunnen zich nu meer richten op hun werk in de klas. De eventmanager is tevens leerkrachtondersteuner op beide scholen. Ze kent de scholen daardoor goed en kan deze twee functies in haar werk mooi combineren in vier dagen.”

Extra ondersteuning voor de klas

Een groot aantal van de PCBO-scholen koos voor extra ondersteuning in de klas door de inzet van onderwijsassistenten. Meer handen in de klas. Vanuit die plannen hadden we opeens veel vacatures voor onderwijsassistent voor de zomer en is in samenwerking met Beteor de werving opgezet om die extra handjes te regelen. Lees hier meer over hoe we dat aanpakten.

Dit is een greep uit resultaten van de plannen die al onze scholen hebben geschreven. Mooie ontwikkelingen die daadwerkelijk leiden tot een verlaging van de werkdruk.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.