De dag van een IB'er: van crea-circuit tot EDI  

  1. Home
  2. Werken bij PCBO
  3. Nieuws
  4. Blog IB

De dag van een IB'er: van crea-circuit tot EDI  

IB'er Mirjam neemt je mee in haar dag

Vanmorgen ging m’n wekker al weer vroeg: 6:15 uur. Na een relaxte vakantieweek had ik zin om weer aan het werk te gaan. Ik werk als IB’er op twee PCBO-scholen in dezelfde wijkVandaag werk ik op de wat “kleinere” school, waar ik één dag in de week aanwezig ben

EDI-instructie

Om 9:15 uur staat een EDI instructie bij een spellingsles van mijn collega leerkracht op de planning. Voordat het zover is print ik het EDI model, laad nog even snel mijn videocamera op en check nog wat mail. De les gaat goed al zie ik ook wel wat puntjes ter verbetering. Ook zie ik dat sommige kinderen de
grens opzoeken. Dit komt ook goed op beeld terug wat 
we aan het einde van de middag kunnen bespreken met elkaar.  

Karel en zijn boek

Hierna begin ik aan een leesdossier voor een dyslexie-onderzoek. Dan zie ik Karel* ongedurig in de gang lopen. Met Karel heb ik regelmatig gesprekjes en sinds drie weken hebben we samen een afsprakenkaart gemaakt. Ik vraag hem hoe het met de afspraken gaat die we gemaakt hebben. We hebben namelijk afgesproken dat Karel tijdens de instructie en de inloop op z’n plek blijft zitten en goed mee doet, zonder door de les heen te praten. Hij aarzelt en zegt dat het best redelijk gaat. Ik vertel dat ik volgende week weer in zijn klas kom filmen en dat hij dan moet laten zien of ‘ie het al kan. Gaat dat lukken? Hij denkt diep na en geeft aan dat hij dan nog wel even een dik boek uit de bieb moet hebben, want anders kan hij tijdens de inloop niet blijven zitten. Hij heeft nog een week om dit te oefenen, maar het gaat hem vast lukken!  

Dyslexie 

Tegen 11:00 uur heb ik een afspraak met een logopediste die een leerling uit groep 3 heeft onderzocht en met mij de uitkomst hiervan wil bespreken. De leerling heeft lichte ondersteuning nodig op dit vlak en we bespreken, samen met de lichte ondersteuner, hoe we de leerling het beste kunnen helpen. We komen tot een leesinterventie waarmee we gelijk meerdere leerlingen uit de groep kunnen helpen die moeite hebben met lezen.  

Na deze afspraak ga ik verder met het leesdossier en werk ik kort wat mail weg en lunchen we om 12:00 uur. Een mooie gelegenheid om samen met collega’s, naast de vakantieverhalen, ook even kort een paar leerlingen door te spreken.  

Pittige peper

Vanaf 13:30 tot 14:15 uur begeleid ik groepjes kinderen uit groep 5-8 die werken aan “pittige peper” opdrachten. Dit zijn opdrachten uit de “pittige plustorens”, een methode voor meerbegaafde leerlingen. Op maandag gaan deze kinderen elke week naar de plusklas, maar door de week is er ook ruimte om aan opdrachten te werken. We zijn hier net mee begonnen en het is leuk om te zien hoe de meeste kinderen er super enthousiast en serieus mee bezig zijn. Vandaag bespreek ik met de leerlingen het tijdspad en de aspecten waar ik extra op ga letten. Ze raken duidelijk gemotiveerd en beloven er deze week minstens twee keer mee aan de slag te gaan.  >>>

Omdat ik elke woensdagochtend groep 3 draai zet ik nog even de materialen voor het crea-circuit klaar. Een collega loopt binnen en vraagt wanneer ik bij haar leerling Dirk* kom observeren. Ook plannen we samen een overleg met de ouders van Erna* om een plan van aanpak te bespreken. Hierna overleg ik nog kort met de juf van groep 3 hoe het gesprek met de logopediste was gegaan zodat zij dit weer kan terugkoppelen aan ouders. 

Begeleiden

Aan het einde van de middag bekijk ik samen met m’n collega de beelden terug die ik vanmorgen tijdens de les heb gemaakt. We leggen het EDI model ernaast en m’n collega benoemt welke onderdelen ze toepast en welke nog wat meer aandacht mogen krijgen. Ook bespreken we het storende gedrag van leerlingen tijdens de instructie. Ze komt zelf met mogelijke oplossingen en we spreken af dat ik over zes weken nog een keer kom filmen om te kijken of het haar lukt de mogelijke veranderingen in te zetten.  

Mooie combinatie

Na wat laatste dingen sluit ik om 17:25 uur mijn computer met een voldaan gevoel af. De combinatie lesgeven en interne begeleiding maakt dat ik veel moet schakelen. Maar hierdoor weet ik als geen ander hoe het voelt om als leerkracht alle leerlingen passend onderwijs te bieden, iets wat me echt aan het hart gaat. In de begeleiding als IB’er probeer ik ook altijd om samen met de leerkracht naar pragmatische oplossingen te zoeken die goed zijn uit te voeren in een klas omdat ik, vanuit mij rol als leerkracht, weet hoe uitdagend het vak het soms kan zijn. Dat maakt de combinatie in mijn functie waardevol en het vak interne begeleiding zo leuk!  

We hebben een vacature voor intern begeleider? Iets voor jou? Klik hier. 

* Niet zijn/haar echte naam.  

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel