Het roer om met Marjolein de Jong

  1. Het roer om met Marjolein de Jong

Het roer om met Marjolein de Jong

“Een nieuwe werkplek brengt leuke dingen met zich mee!”

Werken op de automatische piloot, dat is niks voor Marjolein. Na 14 jaar als leerkracht en intern begeleider op de Ichthus gewerkt te hebben, heeft zij vier jaar geleden de overstap gemaakt naar de Emmaschool. Daar werkt ze nu als intern begeleider en daarnaast volgt ze ook nog een studie. Lees meer over de ambitieuze Marjolein.

Van leerkracht naar intern begeleider.

“Deze overstap heb ik al een tijd geleden gemaakt, namelijk in 2014, maar ik sta nog steeds volledig achter mijn keuze. Op de Ichthus was ik naast leerkracht ook ib’er én ik werkte één dag op de Emmaschool. Toen de vacature op de Emmaschool vrij kwam, heb ik gesolliciteerd. Dat ik er al een dag per week werkte, maakte de overstap makkelijker.”

“Ik had het erg naar mijn zin op de Ichthus en hoefde daar niet per se weg!”

 

Heb je de overstap gemaakt omdat je graag volledig als ib’er wilde werken, of was je toe aan een nieuwe werkplek?

“Eigenlijk geen van beide. Ik had het erg naar mijn zin op de Ichthus, ik zat er niet voor niets al 14 jaar. Ik vond beide rollen leuk, die van leerkracht en die van ib’er. Het is beide heel afwisselend. Toen de baan van ib’er vrij kwam op de Emmaschool wees de directeur mij op de vacature. En hoewel ik niet bewust op zoek was naar een andere plek, ben ik wel blij dat ik de stap genomen heb. Een andere school zet je op scherp. Het is altijd goed om in een ander team te kijken.”

Wat houdt jouw rol als intern begeleider in?

“Op het moment dat leerlingen zorg nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze meer uitdaging zoeken of niet goed meekomen met de groep, ga ik kijken hoe we deze leerling kunnen helpen. Ik observeer de leerling, ik denk mee met de leerkracht en ik organiseer overleggen om het onderwijsaanbod waar mogelijk aan te passen voor de leerling. Ik sta veel in contact met de kinderen, ouders en teamleden. Maar Ik geef kinderen dat ‘extra zetje’, zodat ze meekomen op de groep. Daarnaast begeleid ik twee uur per week de interne plusklassen: stukken kleiner dan een normale klas , maar minstens zo leuk!” >>

“Een andere school zet je op scherp.”

Mis je het weleens om voor de klas te staan?

“De rol van intern begeleider is een rol die veel tijd vraagt. Momenteel ben ik hier 2 dagen per week mee bezig, heb ik één dag studie en werk ik de overige dag op de plusgroep of als lichte ondersteuner. Ik vind het heel leuk om voor een groep te gaan, maar in combinatie met mijn andere rollen is de huidige verdeling nu goed. Het is een mooie balans.”

Je volgt ook nog een studie?

“Jazeker! Ik heb één dag in de week verlof om onderwijswetenschappen te studeren. Hiervoor heb ik de Lerarenbeurs. Een pittige klus naast mijn baan en mijn gezin. PCBO steunde mij direct toen ik met dit idee kwam, dat is natuurlijk erg fijn. Ik zit momenteel in mijn laatste jaar, maar ik heb nog geen idee wat ik hierna wil doen. Met dit diploma kan ik alle kanten op. Voorlopig zit ik nog prima op mijn plek bij de Emmaschool, dus ik heb geen haast.”

Het motto van PCBO luidt: ‘Een leven lang leren’. Geldt dit ook voor jou?

“Dit motto steun ik zeker! Het is altijd veiliger om te blijven zitten op je vertrouwde werkplek: je weet wat je hebt, je kent de kinderen en je collega’s. Maar als je switcht van werkplek krijg je óók een band met die kinderen en je nieuwe collega’s. Persoonlijk vind ik het heel prettig om van plek te wisselen, dit voorkomt dat ik op de automatische piloot ga. Het brengt veel leuke dingen met zich mee. De routine gaat eruit en je komt in contact met nieuwe mensen en methoden. Uitgedaagd worden, daar gaat het om.”

“Je blijft je ontwikkelen, waar je ook werkt.”

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.