Vanuit talenten en drijfveren in gesprek over ontwikkeling

  1. Home
  2. Werken bij PCBO
  3. Nieuws
  4. Vanuit talenten en drijfveren in gesprek over ontwikkeling

Vanuit talenten en drijfveren in gesprek over ontwikkeling

Joëlle en Annelon delen meer over de nieuwe ‘talentgerichte’ gesprekkencyclus bij PCBO Apeldoorn

Sinds vorig schooljaar zijn veel scholen van PCBO bezig met de gesprekkencyclus. Een talenten, waarden en drijfveren, gedreven manier van in gesprek zijn over je persoonlijk en professionele ontwikkeling. Door de komst van corona zijn scholen nog niet zover met deze materie als dat ze wilden zijn, maar toch spraken we Annelon, leerkracht bij PCBO De Korenaar en Joëlle, leerkracht bij PCBO De Sjofar Prinses Beatrix hierover. Hoe ervaren zij deze nieuwe manier van in gesprek zijn? Wat levert het hun, maar ook het team en de kinderen op?  

Wat houdt de gesprekkencylcus in? 

Annelon: “Bij mij op school is dat begonnen bij ME+U. Dit is een methode waarmee je met vragenlijsten je drijfveren, sterktes, allergieën en je waarden aan de hand van kleuren in kaart brengt. Ook door feedback te vragen aan anderen; zowel collega’s als mensen privé.” Joëlle haakt daar op in: “Aan de hand van die inzichten voer je dan een talentgesprek, drijfverengesprek en ambitiegesprek met je leidinggevende. Al hebben we op mijn school ME+U nog niet gedaan, we hebben al wel vanuit deze insteek gesprekken met elkaar. Aan de hand van een model met daarin Discover, Dream, Design en Deliver (zie afbeelding hieronder) ontdek je je waarden en vertaal je dat in de gesprekken naar de toekomst door te dromen en doelen te stellen en stil te staan bij factoren die daarbij bepalend zijn.”

“Aan de hand van die inzichten voer je dan een talentgesprek, drijfverengesprek en ambitiegesprek met je leidinggevende."

Want, hoe gingen die gesprekken met je leidinggevende voorheen? 

Joëlle: “Voorheen werkten we met POP-gesprekken waarvoor je dan flinke checklist moest doorlopen. Je leidinggevende deed dat ook en zo bekeken we dan samen overeenkomsten en verschillen. Dat vroeg veel voorbereidingswerk. En was dat best spannend omdat je toch 'beoordeeld' wordt. Omdat het ook een eenmalig iets was zakte het snel weg gedurende het jaar, terwijl het juist de bedoeling was dat je er gedurende het jaar mee bezig was.” 

Wat is het grootste verschil nu? 

Annelon: “Ik merk meer openheid omdat de focus meer ligt op ontwikkelen en inzetten van je talenten. En iedereen in je team is er mee bezig, gezamenlijk, dus mensen spreken meer dezelfde taal. Joëlle vult aan: “De gesprekken voelen meer waarderend dan beoordelend. Er wordt veel meer gekeken naar wat je al bezit en hoe je dat kunt ontwikkelen dan naar wat je nog mist. Door het daar samen, in gesprek met je leidinggevende over te hebben, kom je ook allebei en samen tot nieuwe inzichten. Het voelt veel meer in verbinding en sluit ook aan op waarderend leiderschap waar we op mijn school mee bezig zijn.”  

"Ik merk meer openheid omdat de focus meer ligt op ontwikkelen en inzetten van je talenten."

Annelon: “Ik merk ook dat meer gedaan wordt met de dingen die je bespreekt. Ik zou wel kunnen werken aan mijn ‘rood’ (dit betekent daadkracht en leiderschap, waarop ik soms ook een allergie heb) en mijn directeur Kitty of collega’s onderling geven me nu ook actiever ‘opdrachten’ daartoe. Om dus meer daadkracht te tonen. Zo werkt iedereen mee aan je ontwikkeling.” Joëlle: “Wat ook mooi is om te merken is dat het meer de diepte in gaat. Het gaat niet alleen over je professionele ontwikkeling maar ook hoe je bent als persoon. Doordat je ook feedback vraagt uit je privé-omgeving, ontstaat er een heel compleet beeld.”   

"Het gaat niet alleen over je professionele ontwikkeling maar ook hoe je bent als persoon."


Wat levert het op?
 

Joëlle: “De verbeterde verbinding, waar Land van Kben op mijn school ook aan bijdraagt, zorgt ervoor dat we eerlijker en opener zijn naar elkaar. Als ik nu iets heb met een collega, kan ik dat makkelijker en beter met, in plaats van over, die collega bespreken. Omdat Saskia, mijn directeur, daarin ook mijn ontwikkelpunten kent, denkt ze vooraf mee in hoe ik zo’n gesprek zou kunnen aanpakken. Die betere verbinding past ook bij de koers van PCBO de laatste jaren. Ik merk meer gelijkwaardigheid. We kennen de Raad van Bestuur bijvoorbeeld en kunnen gewoon met Jan en Esther in gesprek.” 

Annelon: “Daarnaast werk je als team beter samen, dus moet dat ook wel zichtbaar worden naar ouders en kinderen. Joëlle vult aan: “Ik merk dat m’n gesprekken met ouders en kinderen ook opener zijn en dat we dit aan kinderen dus ook kunnen leren. We nemen deze waarderende manier ook mee in de portfolio’s van kinderen. Waar ze voorheen een rapport kregen, zeg maar de “checklist van POP”, gaat het nu meer over de talenten van kinderen. Soms kan een kind onvoldoendes scoren maar is het wel heel sociaal en heeft het veel humor. Talentgericht werken doet veel meer recht aan ons als team en aan kinderen.”  

“Ik merk dat m’n gesprekken met ouders en kinderen ook opener zijn en dat we dit aan kinderen dus ook kunnen leren."

 

Wat wil je meegeven aan collega's die hier nog mee bezig gaan? 

Annelon: “Je moet er wel echt voor open staan. Het is makkelijk om snel een negatieve houding tegenover de nieuwe manier van gesprekken aan te nemen en je af te sluiten, terwijl je je hiermee echt kunt ontwikkelen en jezelf beter leert kennen. Joëlle: “Dat laatste kan confronterend zijn maar zolang je er maar op een open en lerende manier instapt, kan het je echt wat opleveren.” 

Meer info 

Vanuit onze visie op topwerkgeverschap vinden we het belangrijk dat we ontwikkeling stimuleren en aandacht hebben voor ieders talenten en drijfveren. Dit houdt in veel en continue met elkaar in gesprek en verbinding zijn. Claudia, HR-manager bij PCBO licht toe: “De ‘klassieke gesprekkencyclus’ bleek zijn beste tijd te hebben gehad. Die hielp niet altijd om de effectiviteit en betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Terwijl juist 'de factor mens' meer dan ooit het verschil maakt voor het succes van de organisatie. Sterker nog, de leerkracht is bepalend voor de ontwikkeling van de kinderen in de klas.” 

Het uitgangspunt is dus meer en meer werken vanuit een positief mensbeeld, door middel van talentmanagement. Meer weten wat we doen op gebied van topwerkgeverschap? Klik hier.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel