Een week uit het leven van directeur Kees Kievit

  1. Home
  2. Werken bij PCBO
  3. Nieuws
  4. Week uit het leven van directeur schoolleider basisschool

Een week uit het leven van directeur Kees Kievit

Hoe ziet een week van een directeur in het basisonderwijs eruit?

Werken in het onderwijs is mooi werk. Of je nu als leerkracht voor de klas staat, leerlingen begeleidt als intern begeleider of schoolleider/directeur bent van een basisschool. Benieuwd hoe een werkweek van een basisschooldirecteur er uit ziet? Onze directeur Kees geeft je een kijkje in zijn dagelijkse werkzaamheden. Waar houdt hij zich mee bezig? Welke verantwoordelijkheden pakt en voelt hij? Wat is zo leuk, wat zijn uitdagingen? Hoe organiseert hij zijn werk? Lees hieronder het verhaal van Kees. 

Zondag 7 februari 2021 

Morgen gaan we weer open na een lange tijd gesloten te zijn geweest i.v.m. de corona-maatregelen. Het voelt als de eerste dag na een zomervakantie. Staat alles klaar? Hebben we aan alles gedacht? Gezonde spanning 

Sinds tijden ligt er een dikke laag met sneeuw. De kinderen komen morgen vast met de slee naar school. Vanmiddag heb ik even kort met ons MT geschakeld. KNMI geeft code geel af en de wegen zijn onbegaanbaar. We besluiten teamleden van buiten Apeldoorn te contacten en back-up te regelen voor teamleden die ver moeten reizen. Alles in kannen en kruiken.  

Om 19.30 uur kom ik beneden na het naar bed brengen van onze kinderen. Ik schrik van de berichten in de directeuren-appgroep waar alle directeuren van PCBO-scholen in zitten. De ene school na de andere sluit de deuren. Code geel is code oranje geworden. Schakelen met bestuur van PCBO Apeldoorn en MT, vinger aan de pols via de team-app... Na overleg en afwegingen besluiten wij ook onze school te sluiten. Bericht naar team en ouders, noodopvang regelen. Het wordt een latertje. Met pijn in het hart sluit ik de school, de verantwoordelijkheid als directeur van de KWS voelt even zwaar..."  

 
Maandag 8 februari 2021 

Sneeuwschuiven

Ik besluit om heel vroeg naar school te gaan en alvast de begaanbaarheid van de wegen te checken. Teamleden die in Apeldoorn wonen en komen helpen om de noodopvang te verzorgen komen veelal lopend naar school. Zelf ben ik om 7.15 uur op school. Ik doe een appje naar het team dat de wegen redelijk begaanbaar zijn. Het plein ziet er schitterend uit!  
 
Sneeuwschuivers, zout; aan het werk! Al snel word ik geholpen door collega Gerdien en haar man. Later schuiven nog meer teamleden aan. Tegen half negen is er een pad naar de voordeur. Ik sta buiten om de eerste kinderen op te vangen die gebruikmaken van de noodopvang. Ondertussen spreek ik ouders en peil ik de reacties. Ouders zijn blij dat ze hun kinderen toch kunnen brengen. De reacties via Parro (een online communicatietool met ouders) zijn hier en daar scherp en minder positief. Als de kinderen binnen zijn neem ik de tijd om op die berichten te reageren.  

Naast het sneeuwballen gooien op het plein in de pauze, gesprekjes met teamleden en kinderen die op school zijn voor de noodopvang en enkele regelzaken rondom de opening van morgen, bereid ik mijn formatiegesprek voor met HRM en het bestuur van PCBO Apeldoorn. Een gesprek dat ik morgen op het PCBO-kantoor voer. Het voelt bijna als een uitstapje in deze tijden! Een belangrijk moment voor onze school en ons team. In onze formatie voor volgend schooljaar zitten een paar uitdagingen wat betreft de bekostiging. Ik werk aan een goede onderbouwing en aan mijn verhaal voor de school. Hierbij loop ik de onderbouwing, berekeningen en wensen voor volgend schooljaar nog eens goed door.  

In de loop van de middag kan ik alle ouders en kinderen berichten dat de school echt weer opengaat morgen! Heerlijk dat het echt gaat beginnen. We stoppen vroeg, zodat iedereen op tijd naar huis kan, voordat morgen het echte werk kan beginnen! 

Dinsdag 9 februari 2021 

De dag van de opening! Wat is het fijn dat vandaag alle kinderen op school komen. Wederom ben ik vroeg op school. Ik hoop dat alle teamleden op tijd op school kunnen zijn. Ondertussen werk ik aan de begaanbaarheid van het plein. Om 8.30 uur sta ik aan de weg om de kinderen en ouders te ontvangen. Teamleden vangen alle kinderen binnen in de klas op! Om 8.45 uur is iedereen binnen. Het voelt als vanouds, we zijn weer begonnen! Ik maak een rondje langs de klassen om te zien hoe iedereen erbij zit. 

Halverwege de ochtend heb ik een afspraak met onze intern begeleiders. We ontmoeten elkaar via Teams en hebben een werkvergadering. Samen verkennen we de mogelijkheden binnen WMK (een digitaal kwaliteitsinstrument) en mijn schoolplan om tot een goede schoolanalyse te komen van de CITO-resultaten. We spreken met elkaar over de technische kanten van het maken van de analyse maar met name ook over op welke manier we het team willen betrekken bij het maken van de schoolanalyse. Wat willen we bereiken? Waarom? En op welke manier doen we dit dan? We maken een planning en bespreken de punten die we volgende week verder oppakken. We maken weer een mooie stap in de vormgeving van het kwaliteitsbeleid.  

Tussen de middag loop ik een ronde pleinwacht, een mooi moment om kinderen te spreken. Om 15.00 uur heb ik de formatiebespreking, ik ga op tijd weg. 

Woensdag 10 februari 2021 

Woensdag mijn thuiswerkdag. Eerst breng ik mijn eigen kinderen naar school. Vanochtend heb ik een afspraak met Erik Renkema via Teams. Erik begeleidt PCBO Apeldoorn in een traject rondom identiteit, hiervoor interviewt hij alle directeuren. Vandaag is het dus mijn beurt. We hebben een persoonlijk gesprek over identiteit en de manier waarop dit op school is vormgegeven en hoe we dit verder zouden kunnen uitwerken/verdiepen. We vinden elkaar in onze visie op identiteit in het verbinden van levensbeschouwing met andere vak- en vormingsgebieden binnen school.  

Verder werk ik deze ochtend het formatiegesprek van gisteren verder uit, zodat ik dit kan terugkoppelen aan mijn MT. Hiervoor reken en puzzel ik alvast wat met de formatie van 2021-2022. Het is als snel 13.00 uur. Tijd om de kinderen op te halen...  

Donderdag 11 februari 2021 

Ik start vandaag met het MT. Samen met Gerdien en Lieke bespreken we onze ervaringen van de heropening van de school. We blikken samen terug op de beslissing om de school te sluiten afgelopen maandag en voorzien elkaar hierin van feedback. Samen bereiden we de vergadering met het team van vanmiddag voor.  

Halverwege de middag heb ik samen met een teamlid een drijfverengesprek. Een gesprek binnen de gesprekkencyclus waarin we samen ons kleurenprofiel bespreken en delen. Een moment van uitwisseling, bezinning en feedback. Het eerste gesprek van een cyclus van drie gesprekken. Deze gesprekken zijn voor mij momenten om naar uit te kijken. Een mooi moment om de tijd te nemen voor elkaar en te werken aan verbinding. Ik kijk er ook weer uit om de klassen in te gaan en lessen te bezoeken, één van de leukste dingen in mijn vak.  

Kleurenprofiel ME+U

Tijdens de vergadering (geheel online via Teams) bespreken we onze eerste ervaringen met de kinderen na de schoolsluiting en de eerste ervaringen met de genomen maatregelen. We doen dit veelal via Mentimeter, een mooie tool om inzichtelijk te maken hoe teamleden deze zaken ervaren hebben. Ook introduceren we als MT/IB het nieuwe jaardoelenbord en evalueren we de voortgang van het jaarplan. Waar nodig stellen we onze verwachtingen over de te behalen doelen bij.”  

Jaardoelenbord rekenen

Vrijdag 12 februari 2021 

Na de voorjaarsvakantie starten er meerdere nieuwe kinderen op de KWS. Kinderen die verhuizen naar Apeldoorn. Vandaag heb ik een kennismakingsgesprek met een nieuwe leerling en zijn ouders. We hebben eerder al online kennisgemaakt, maar zij hebben de school nog niet eerder bezocht. Ondanks de beperkingen vinden we het noodzakelijk om elkaar "live" te ontmoeten, want de startdatum nadert snel. We maken kennis, ik laat hen de school zien. We ontmoeten de toekomstige juf. Ze zijn enthousiast. We bespreken het starten en vullen het inschrijfformulier in. Na de vakantie kan deze leerling een goede start maken op de KWS. 

Op vrijdag werk ik meestal de administratie bij. Ik geef de vervangers en zieken door aan stafcollega’s van PCBO en neem de post en wat artikelen uit vakbladen door. Na schooltijd probeer ik een aantal teamleden te spreken over de afgelopen week. Het liefst zou ik na schooltijd dagelijks als team bij elkaar komen om een kop koffie of thee te drinken. Even elkaar ontmoeten, ontspannen en ervaringen delen voordat we weer verder gaan. En op vrijdag noemen we dat de "teamborrel". Laten we hopen dat dit weer snel mag!  

Als afsluiting van deze dag zorg ik dat we namens het MT het team informeer over de komende week via de zogenaamde KWS-info. Daarna is het weekend!”  

Enthousiast?

Enthousiast geworden na het lezen van het verhaal van Kees? Zie jij jezelf binnenkort wel rondlopen op een van onze mooie PCBO-scholen? Op dit moment (tot 25 maart 2021) hebben we een aantal mooie vacatures voor schooldirecteuren. Je vindt deze hier. Solliciteer! Benieuwd naar een andere functie of vis je net achter het net? Laat hier je gegevens achter, dan mailen we je pro-actief wanneer we een vacature hebben die past bij jouw wensen. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook "tracking cookies" via onze adverteerdes zoals Google en Facebook.  Lees hier onze volledige privacyverklaring. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

JobAlert

Tijdens of na je studie bij ons werken? Of op zoek naar iets nieuws? Je kunt op de hoogte blijven van onze vacatures door hieronder je gegevens achter te laten. Als er een passende vacature is, laten we je dat weten. 

optioneel