Menu
Kennismaken? Kom naar onze open dag op woensdag 2 april, tussen 9.00 en 12.00 uur!

Ons meerjarenbeleidsplan 2024-2028

Tijd voor Samen!

“Tijd voor Samen!” is de titel van ons meerjarenbeleidsplan 2024-2028. De uitdagingen waar we voor staan, hebben direct invloed op de wijze waarop we ons onderwijs kunnen vormgeven. Voor de leerkracht, de onderwijsassistent, de directeur en ook voor PCBO Apeldoorn als geheel. Die uitdagingen overstijgen het vermogen van een enkele medewerker, een enkele school en ook de grenzen van PCBO Apeldoorn. Vandaar dat ‘Tijd voor Samen’ centraal staat in onze strategie voor de komende jaren. Meer samen voor alle kinderen in Apeldoorn en omgeving en meer tijd om samen te werken aan dat wat écht telt.

FR KtN 1

“Het voornaamste doel van PCBO Apeldoorn? Goed onderwijs bieden aan alle kinderen in Apeldoorn! We nemen u in ons meerjarenbeleidsplan graag mee in onze visie, uitdagingen en kansen.”

Freek Rebel en Kitty ten Napel
College van Bestuur

Onze uitgangspunten

Onderwijsopbrengsten

We verwachten dat de focus op basisvaardigheden verder toeneemt. Dat we met elkaar een stap hebben te zetten om de onderwijsopbrengsten te (blijven) verbeteren. 

Arbeidsmarkt

We weten dat de krapte op de arbeidsmarkt blijft. Dat de gevolgen hiervan eerder groter dan kleiner zullen worden. Om goed onderwijs te kunnen (blijven) bieden, moeten we ons onszelf uitdagen in het anders organiseren van ons onderwijs. Dat vraagt lef en moed!

Samenwerking

We gaan nóg meer samenwerken. Zowel binnen PCBO Apeldoorn, als ook met andere (onderwijs)organisaties en ketenpartners. Dit geldt vooral met betrekking tot het realiseren van inclusiever onderwijs en ook met betrekking tot het vinden van antwoorden op de krapte op de arbeidsmarkt. 

ICT

We verwachten ook dat de rol van ICT groter zal worden. Het dagelijkse gebruik van ICT door leerlingen, ouders en medewerkers biedt kansen en dwingt ons grenzen te bepalen.

Polarisering

Ook zien we dat maatschappelijke verschillen steeds vaker tot polarisering leiden. Dit is ook binnen onze scholen zichtbaar en voelbaar. We moeten vaardiger worden in het overbruggen van deze verschillen en hierin een voorbeeld zijn. Verschillen zijn juist heel waardevol!

Bekostiging

Wet- en regelgeving vanuit de overheid wordt uitgebreider, daarnaast neemt de complexiteit op scholen steeds verder toe. Dit terwijl de (structurele) bekostiging niet meebeweegt. We zullen daarom steeds kritisch(er) moeten zijn over wat wel en wat niet binnen de verantwoordelijkheid van de school ligt.

Strategische uitdagingen

Bij PCBO Apeldoorn willen we graag goed onderwijs bieden aan alle kinderen in Apeldoorn. En dat vraagt veel van ons allemaal. Tijd voor samen dus. Samen de schouders eronder en samen aan de slag met de strategische uitdagingen waar we nu én in de toekomst voor komen te staan. 

We hebben vijf strategische uitdagingen geformuleerd die aansluiten bij de thema’s die juist nu actueel zijn. Per thema geven wij als College van Bestuur onze visie, maar ook hebben we onze onderwijsprofessionals en zélfs onze leerlingen gevraagd hoe zij over ieder thema denken. Samen met Jochem van Gelder zijn wij hierover in gesprek gegaan. 

Lees, bekijk de video's én luister naar onze eigen PCBO podcast over deze uitdagingen.

Onze doelen